Będąc z wami szczery to muszę przyznać już na samym początku, że ten wpis trochę wymknął mi się spod kontroli i miał być trochę inny. Chciałem się skupić głównie na wstępie do freepbx omówić za i przeciw, a wyszedł mi mix Freepbxa z kosztami wdrażania rozwiązań VoIp dla firm i to na dodatek dość okrojony. Po dłuższej chwili namysłów doszedłem jednak do wniosku, że go opublikuje w takiej formie i potraktuję jako pierwszą część z planowanych wpisów dotyczących konfiguracji i administracji oprogramowaniem FreePbx. Zdaję sobię sprawę, że większość tego co będę chciał napisać znajduje się na oficjalnym wiki tego systemu, ale przyda mi się trochę ćwiczenia w pisaniu, więc nie będzie to zmarnowany czas. Na Pewno poświęcę jeden wpis lub dwa na omówienie konfiguracji konta VoIP na popularnych programach dla Windowsa, Linuxa i Androida na przykładzie dwóch różnych operatorów, żeby pokazać osobom nie związanym z informatyką, że nie jest to nic trudnego. No dobra już nie będę przedłużać tego wstępu, zapraszam Was do przeczytania dalszej części tego wpisu
Jest to oprogramowanie open source, które umożliwia stworzenie centrali telefonicznej dla usług VoIP. Jego pierwsza wersja została wydana 28 listopada 2004 roku pod nazwą AMP (Asterisk Management Portal). Większość funkcji takich jak IVR, Ring group, time groups, telekonferencje, kolejkowanie oraz nagrywanie rozmów czy też poczta głosowa jak i wiele innych są dostępne za darmo. Mówiąc szczerze, darmowe moduły dołączane do freepbx są całkowicie wystarczająca żeby stworzyć centralę telefoniczną z prawdziwego zdarzenia. Na uwagę zasługuję również interfejs Web GUI, który moim zdaniem został naprawdę dobrze przemyślany dzięki czemu nie ma potrzeby korzystania z terminala podczas codziennej pracy. Nie zdziwi Was pewnie jeśli powiem, że oprogramowanie to działa pod kontrolą linuxa a dokładniej mówiąc pod dystrybucją bazującą na CentOS
Praktycznie każdy współczesny serwer spokojnie obsłuży freepbx. Tak naprawdę wszystko zależy od tego jak intensywnie telefonia będzie używana i ile bedzie urządzeń. Do obsługi 1-40 telefonów spokojnie wystarczyłby procesor intel core i3 i 2gb ramu ;)(chociaż przyznam, że widziałem niedawno jak ktoś próbował postawić PBX na raspberry Pi. Kiedyś też z ciekawości spróbuję to zrobić). Być może niektórych z Was zastanawia dlaczego na początku użyłem sformułowania serwer. Czy to znaczy, że na zwykłym pc to nie będzie działać? Owszem będzie działać bez najmniejszych problemów(no może z małymi. Wąskim gardłem może okazać się karta sieciowa), ale ja osobiście nie odważyłbym się wdrażać zwykłego pc w roli serwera do środowiska produkcyjnego w firmie(zrobię o tym osobny wpis). Do samego przetestowania nowych funkcji czy konfiguracji, pc jak najbardziej się sprawdzi.
Zapomniałem dodać, że istnieje możliwość zakupienia sprzętowej centrali telefonicznej na pokładzie której już jest zainstalowany Freepbx. Plusem takiego rozwiązania jest to, że wszystkie parametry sprzętowe są odpowiednio dobrane do określonego zapotrzebowania
Freepbx bardzo dobrze radzi sobie z wirtualizacją. Miałem okazję wdrażać go na VMware, Citrix Xenserver oraz VirtualBox. Ta ostatnia platforma bardzo mnie zaskoczyła, ponieważ mówiąc szczerze sądziłem, że podczas wykonywania połączeń będzie się wszystko cięło, ale jednak to rozwiązanie daje radę(Nie był to mój pomysł a wymysł klienta. Jak to mówią klient płaci, klient wymaga). Co do samego Citrix’a na oficjalnej stronie wiki freepbx nie jest on wymieniony jako wspierany. Jednak mogę potwierdzić w 100%, że wszystko na nim działa jak należy i nie występują żadne problemy.
Niewątpliwie ten temat można uznać za minus wdrażania VoIp w firmie, chociaż wszystko zależy od tego jak podejdziemy do tematu. Jeśli już macie serwer i pracujecie na wirtualizacji to koszt stworzenia nowej maszyny wirtualnej jest praktycznie zerowy(poza czasem pracy), natomiast jeśli Wasza firma nie korzysta z takiego rozwiązania to kupienie serwera lub samej centrali może się okazać nie lada wydatkiem. W sumie istnieje możliwość wykorzystania chmury w przypadku której koszt to około 20 dolarów miesięcznie lub skorzystanie z usług innych firm czy też operatorów co też wydaje się rozsądnym wyjściem jeżeli wśród pracowników nie macie nikogo kto miałby pojęcie na temat VoIP. Zostaje jeszcze kwestia asortymentu lokalnego.
Załóżmy że macie w firmie 8 telefonów obsługujących standardową linie telefoniczą(w tym przykładzie nie biorę pod uwagę telefonów zasilanych poprzez PoE). Umówmy się że jeden nie najgorszy telefon VoIp można już kupić za 200zł, co w przypadku wymiany wszystkich urządzeń wyniesie 1600zł + koszta położenia kabli internetowych jeśli wcześniej ich nie było(większość telefonów VoIp oferuje funkcję switcha, więc jeśli na stanowisku gdzie ma być telefon znajduje się komputer podłączony do sieci przez kabel to nie musicie się martwić o dodatkowe okablowanie). W takim przypadku bardziej opłaci się zainwestować w bramkę VoIp ośmioportową np Linksys SPA8000-G5, która kosztuje około 700zł. Wystarczy do niej podpiąć wszystkie telefony kablem telefonicznym a samą bramkę wpiąć do switcha oraz skonfigurować każdy z portów i tym sposobem zwykły telefon jest w stanie korzystać z telefonii internetowej.
Koszta te można całkowicie zniwelować jeśli zdecydujecie się zamiast telefonów korzystać z programu komputerowego przez który można odbierać i wykonywać połączenia lub skorzystać ze smartfona.
Pozostaje jeszcze kwestia opłat u operatora. Tutaj wszystko zależy czy zdecydujecie się na abonament czy też prepaid. Tak czy inaczej zazwyczaj koszt utrzymania jednego numeru z polski to około 2zł /miesiąc(z zagranicznymi numerami bywa różnie) a minuta rozmowy na numery stacjonarne to około 3-7 gr/minutę. W przypadku abonamentu dochodzi do tego pakiet darmowych minut. Nie będę podawał dokładnych informacji, ponieważ ilość firm które oferują rozwiązania VoIp jest dość duża i oferty są zróżnicowane. Jeśli będziecie potrzebować pomocy w wyborze oferty lub macie jakieś pytania możecie się ze mną skontaktować poprzez stronę “kontakt”
Zdaję sobie sprawę z tego, że prawdopodobnie część osób pozbyła się ze swoich mieszkań telefonii stacjonarnej na rzecz telefonii komórkowej.Jeśli jednak to tej grupy się nie zaliczacie to przeniesienie numeru do telefonii internetowej będzie doskonałym sposobem na obniżenie rachunków oraz umożliwi wam bycie dostępnym w każdym miejscu jeżeli korzystacie z internetu mobilnego i zdecydujecie się podpiąc Wasze konto VoIp w telefonie komórkowym. Zdecydowanym plusem są tanie połączenia za granicę, więc jeśli macie rodzinę czy znajomych poza granicami polski i jakimś cudem nie korzystacie z takich wynalazków jak facebook, whatsapp, skype a chcecie utrzymywać z nimi kontakt to możecie oszczędzić parę groszy(Czy wspomniałem już, że połączenia wewnątrz sieci operatora są bezpłatne?)Dla warunków domowych raczej ciężko znaleźć mi zastosowanie dla centrali telefonicznej FreePbx chociaż jak znam życie znajdą się i tacy co skonfigurowali by sobie taką centralkę choćby po to żeby można było komunikować się za darmo między członkami rodziny np w dwu piętrowym domu(wiem, że w dobie komunikatorów internetowych i w ogóle przykład ten jest ostro postrzelony ale uwierzcie mi są tacy ludzie ???? )
Jako zwolennik rozwiązań VoIp będę chyba zawsze namawiał wszystkich do przejścia a jak nie to chociaż do przetestowania usług jakie oferuje telefonia internetowa. Biorąc pod uwagę fakt, że coraz więcej polskich operatorów zaczyna testować i wprowadzać VoLTE(nowocześniejsza wersja VoIP dostępna przez LTE) może się okazać, że za niedługo wszyscy będziemy korzystać z telefonii internetowej.
Ok, to by było na tyle jeśli chodzi o ten wpis. W następnych częściach postaram się bardziej szczegółowo opisać informacje, które streściłem tutaj do absolutnego minimum. Nie pozostaje mi nic innego jak tylko zaprosić Was na dalszą lekturę dotyczącą sieci VoIp, centrali telefonicznych PBX oraz sposobu ich konfiguracji.