logo thunderbird

Pamiętasz jeszcze pierwsze zdjęcie z trzema punktami, które znajduje się w poprzednim wpisie? Zajmę się teraz punktami 2 oraz 3.
Punkt 2 czyli trzy poziome kreski. Klikając na to otworzy się menu programu, które wygląda tak:

menu programu thunderbird

Możesz w nim między innymi dodać konto pocztowe, utworzyć automatyczne filtry wiadomości, instalować dodatkowe rozszerzenia, zarządzać kontaktami itp.(W późniejszym czasie postaram się omówić najważniejsze opcje. Punkt 3 dotyczy kalendarza, który możesz w każdej chwili zamknąć jeżeli nie będziesz z niego korzystać. Na temat jego konfiguracji i organizacji poświęcę osobny wpis

Pozostała część interfejsu

główne okno programu thunderbird
Aby otworzyć animację kliknij na obrazek

1 – Ręczne pobieranie wiadomości. Thunderbird domyślnie sprawdza czy są nowe wiadomości i je pobiera co 10 minut. Można skrócić ten czas według własnych preferencji lub jeśli oczekujesz na ważną wiadomość wcisnąć przycisk „Pobierz”

2 – Tworzenie nowej wiadomości email

3 – Czat. Możesz skonfigurować konta takie jak: Google talk, IRC, Twitter, Xmpp(za pomoca rozszerzeń można dodać np. facebook chat

4 – Jest to nic innego jak książka adresowa

5 – Etykiety dla wiadomości email. Możesz stworzyć swoją etykietę np. praca wybrać dla niej kolor i zaznaczać nim otrzymane emaile. Szczegółowym opisem zajmę się w dalszych częściach.

6 – Filtorwanie wiadomości spełniające określone warunki. Szczegóły opiszę w osobnym wpisie

7 – Foldery w Twoim koncie email. Możesz tworzyć nowe i przenosić do nich wiadomości

8,9,10 – klikając w wybraną opcję możesz sortować wiadomości od A-Z lub Z-A w przypadku punktu 8,9. Punkt 10 możesz sortować według dat; od najnowszej do najstarszej lub na odwrót.

11- W tym miejscu znajduje się lista wszystkich otrzymanych wiadomości

12 – Podgląd wiadomości

Uwaga. Powyższy opis dotyczy domyślnego układu, możesz go zmienić i dostosować do swoich potrzeb.

Odbieranie wiadomości

Jeśli wydaje Ci się, że odczytanie wiadomości w Thunderbirdzie jest sprawą prosta… to masz rację ;). Chciałbym jednak pokazać Ci co możesz z nimi zrobić. Zacznę standardowo już od screena :

To co zaznaczyłem czerwoną ramką jest to wiadomość, którą otworzyłem, czyli inaczej mówiąc kliknąłem na nią. Numerem jeden oznaczyłem miejsce w którym widnieje nadawca wiadomości, numer dwa to tytuł wiadomości, natomiast numer trzy to adresat(w tym przypadku jest tylko jeden ale może być ich więcej. Zauważ, że numery 1 i 2 tak naprawdę są już zawarte w czerwonej ramce. Numerem 4 oznaczyłem przycisk służący za odpowiadanie na emaila. 5 – służy do przekazania odebranej wiadomości do innej osoby/osób. 6 – pozwala na zarchiwizowanie wiadomości(więcej informacji znajdziesz we wpisie Thunderbird – archiwizacja). Numer 7 – możesz oznaczyć wiadomość jako niechciana/niepożądana(mówiąc inaczej jako spam). Numer 8 raczej nie wymaga żadnego komentarza ;). Został jeszcze numer 9. Klikając na przycisk „więcej” znajdziesz tam takie pozycje jak:

Otwórz wątek w nowej karcie – jeśli prowadzisz z kimś dłuższą konwersację drogą mailową ta funkcja może Ci się przydać. Dlaczego? Między innymi dla tego, że tym sposobem wyświetlisz całą historię rozmowy w nowej karcie.

Otwórz w nowym oknie – Otwiera wiadomość w nowym niezależnym oknie

Otwórz w nowej karcie – Otwiera wiadomość w nowej karcie

Wyświetl źródło – Wyświetla „kod źródłowy” emaila. Funkcja dla bardziej „rozwiniętych informatycznie”. Nie będę jej bardziej opisywał.

Oznacz jako nieprzeczytaną – Jeśli przez przypadek otwarłeś wiadomość, a chciałbyś aby była pokazana jako nieprzeczytana, to śmiało klikaj

Zapisz jako – Zapisuje emaila jako plik eml(formatu tego używa dość duża grupa programów pocztowych)

Drukuj – Jak sama nazwa wskazuje.

Karty

Powyżej pojawiło się określenie „nowa karta” – zapewne dla większości jest to znane określenie ale jeśli nie wiesz co to są i jak działają karty to już wyjaśniam. Mówiąc najprościej zamiast mieć pootwierane parę okienek tego samego programu wszystko znajduje się w jednym oknie zazwyczaj na jego górze, dzięki czemu dostęp do informacji staje się czytelniejszy i szybszy. Aby przełączyć się między kartami wystarczy kliknąć w tą która Cię w danym momencie interesuje. Przykład użycia w programie Thunderbird:

pasek kart

Na karcie pierwszej znajdują się wszystkie odebrane wiadomości, na drugiej otwarta jedna wiadomość, natomiast na trzeciej uruchomiona jest wyszukiwarka. Prawda, że wygodne?

To by było na tyle, jeśli chodzi o ten wpis. Zapraszam do następnej części

Hubert Kawalec
Hubert Kawalec
Zawodowo z branżą IT związany jestem od ponad 12 lat. Pasjonuję się światem nowych technologii i gadżetów elektronicznych. Uwielbiam rozwiązywać nietypowe problemy informatyczne przy których potrafię zatracić się na całe dnie. W wolnym czasie zajmuję się naprawą laptopów i komputerów oraz nie stronię od majsterkowania. Na co dzień staram się poszerzać zakres swojej wiedzy w różnych aspektach życia. W połowy 2020 roku założyłem również kanał youtube „IT w Praktyce”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *